Beeldhouwen in marmer is een lastig en tijdrovend proces. In feite maak je als traditioneel beeldhouwer geen vorm, maar haal je het overtollige materiaal om de vorm weg. De omvang en vorm van de steen bepalen natuurlijk voor een groot deel wat voor beeld je ervan kunt maken. Soms werden blokken steen in de steengroeve al min of meer op maat gemaakt, want dat scheelt gewicht bij transport en, als het blok hier al breekt, kun je het onmiddellijk laten voor wat het is, zoals bij de kouros linksonder op het eiland Naxos gebeurd is. Het feitelijke vormgeven gebeurde waarschijnlijk vanuit een ontwerptekening op alle zijden van het blok. Met diverse soorten beitels werden dan steeds lagen steen weggebikt. Hoe dichter bij de eindvorm, hoe fijner het gereedschap waarmee de beeldhouwer werkte. En ieder moment kon het blok breken of kon er een lelijke ader tevoorschijn komen.
In deze video zie je hoe stapgewijs een schitterend marmeren beeldhouwwerk tot stand komt.
In deze video wordt, versneld afgespeeld, een (minder mooi) marmeren hoofd gemaakt. Let op het polijsten van het oppervlak met steeds fijner schuurpapier.
Open nogmaals het Word-document dat je al eerder gebruikt hebt voor open vragen, en beantwoord daarin de volgende vraag:
Waarom is het niet vreemd dat Griekse beelden in het begin van hun ontwikkeling nog erg stram en stijf voor zich uit staan te staren en hun armen dicht bij hun lijf houden?
Heb je de vraag beantwoord?
Ja
Nee
In de eerste video hiernaast komt de beeldhouwer tijdens het werk een fout binnen in het marmer tegen. Wat doet hij?
Hij gooit het hele werk weg en begint opnieuw
Hij verwerkt de fout in het beeld, zodat dat een 'natuurlijke meerwaarde' krijgt
Hij verandert zijn ontwerp, zodat de fout alsnog niet te zien is