Toelichting op en verantwoording bij Iconografie
van de Romeinse kunst
Symboliek en iconografie
De Romeinen, met name de Romeinse overheid, gebruikten kunst om hun opvattingen
uit te dragen. Het presenteren van een abstract idee in een beeldend kunstwerk
gaat echter niet zomaar. Daarvoor gebruikten de Romeinen, net als wij nu
nog, symboliek. Allerlei concrete zaken kunnen gebruikt worden om
een abstract begrip te symboliseren, zoals planten, dieren, voorwerpen,
goden, personificaties, kleding, houdingen etc. De Romeinen hanteerden
een min of meer vast systeem van symbolen waarmee ze hun ideeën in
kunstwerken duidelijk maakten.
Hoewel wij, net als de Romeinen, gewend zijn in het dagelijks leven
met symbolen om te gaan (denk maar aan verkeersborden), is het voor ons
vaak moeilijk te achterhalen wat de symbolen op Romeinse afbeeldingen precies
betekend hebben. De betekenis van een symbool was gebaseerd op Romeinse
gewoonten en gebruiken die wij niet meer kennen. Bovendien was een Romein
met de symboliek opgegroeid, net zoals wij al vroeg geleerd hebben wat
verschillende verkeersborden betekenen. Kortom: als wij een Romeins kunstwerk
inhoudelijk willen begrijpen, hebben we een grote kennisachterstand ten
opzichte van een gemiddelde Romein, eenvoudig omdat wij in een andere tijd
en in een andere wereld leven. Voor een gewone Romein was een allegorisch
kunstwerk als de Augustus van Primaporta waarschijnlijk al ingewikkeld
genoeg. Wij moeten ons er echt in verdiepen om te kunnen achterhalen welke
signalen de Romeinse keizer ermee wilde uitzenden.
Het doorgronden van de symbolische beeldtaal van een ander volk of
een andere tijd vergt dus studie. De wetenschap die zich daarmee bezighoudt,
noemen we de iconografie (Denk maar aan de icoontjes op een computerscherm).
De beeldtaal van de Romeinse kunst is in de loop der tijden grondig bestudeerd.
Door vergelijking van kunstwerken met teksten en met elkaar, weet men tegenwoordig
weer vrij nauwkeurig wat verschillende symbolen betekend moeten hebben
(al zijn er ook nog vraagtekens).
Het instrument
Deze website bevat een instrument dat symbolen en bedoelingen met elkaar
in verband brengt en zo de kennisachterstand ten opzichte van een Romein
(gedeeltelijk) teniet kan doen. Het bevat twee kolommen met ieder een encyclopedie-achtige
opsomming van begrippen, in de linkerkolom de boodschappen die in kunstwerken
verwerkt zijn en in de rechterkolom de symbolen waarmee de boodschap uitgebeeld
kan worden. Om het zoeken te vergemakkelijken zijn de lijsten alfabetisch
(en daarbinnen soms thematisch) opgezet (maar je kunt natuurlijk ook met
de Find-functie van de browser zoeken op termen). Je zult zien dat
eenzelfde boodschap door meerdere symbolen verbeeld kan worden en dat omgekeerd
een symbool meerdere betekenissen kan hebben. Met de links die van
de ene naar de andere lijst verwijzen, zijn deze mogelijkheden gemakkelijk
na te gaan. Blauwe links verwijzen
daarbij naar de 'boodschap'-lijst,
rode links naar 'symboliek'.Voor
de juiste interpretatie van een afbeelding kan het belangrijk zijn om op
combinaties van symbolen te letten. Als je een bepaalde betekenis achter
een symbool vermoedt, kun je kijken of er nog andere symbolen in het kunstwerk
voorkomen die in dezelfde richting wijzen. Door te klikken op links wordt
dit vergelijken gemakkelijk. Er zijn ook links die naar de lijst verwijzen
waarin ze zelf staan. Blauwe links binnen de 'boodschap'-lijst verwijzen
naar begrippen die inhoudelijk samenhangen met het begrip waarover je op
dat moment leest; rode links binnen de 'symboliek'-lijst geven verbanden
aan tussen symbolen onderling, bijvoorbeeld tussen een Romeinse godheid
en zijn attribuut. Een en ander is verderop verduidelijkt
met een illustatie. Gezien de aard van het instrument lijkt het niet zinnig
om de informatie buiten de frames-structuur op te roepen. Excuses
aan de gebruikers van te oude browsers.
Aanvullende hulpmiddelen
Behalve de twee lijsten biedt de website nog een aantal andere hulpmiddelen
die ten dele te bereiken zijn via de links rechtsboven op de titelbalk.
Deze onderdelen openen in een apart venster. Het venster met de twee lijsten
blijft dus intact (Zie de illustratie hieronder).
-
De afdeling monument bevat een overzicht van
belangrijke Romeinse kunstwerken die met behulp van deze website goed te
ontcijferen zijn. Zo mogelijk wordt daarbij verwezen naar plaatjes van
deze kunstwerken elders op het Internet. Het gaat hierbij steeds om 'standaardwerken'
van de Romeinse kunst. De boodschap die deze kunstwerken vertegenwoordigen,
kan derhalve ook gewoon in een goed handboek over Romeinse kunst worden
opgezocht. De bedoeling van deze website is echter om (vooral leerlingen)
aan te zetten tot het zelfstandig puzzelen en het vormen van een eigen
opvatting over de inhoud van een kunstwerk. Bovendien zijn de geleerden
het over de interpretatie van diverse monumenten niet geheel eens. Een
eigen opvatting, niet alleen gebaseerd op deze website, maar ook op gezond
verstand en (gecontroleerde) fantasie, heeft dus wel degelijk bestaansrecht!
-
De afdeling biografie biedt een (hopelijk
groeiend) aantal levensbeschrijvingen van Romeinse keizers en van enkele
bekende laat-republikeinse politici. Met de begrippen die in deze beschrijvingen
in rood en blauw
gemarkeerd zijn (Dit zijn geen links!), is het mogelijk om verbanden te
leggen tussen de boodschap die je in een kunstwerk aantreft en de daden,
maatregelen en opvattingen van de keizer of de politicus van wie het kunstwerk
afkomstig is. Vergelijk de illustratie hieronder. Tevens is bij de levensbeschrijvingen
ten behoeve van de herkenning zoveel mogelijk een portret van de persoon
in kwestie gevoegd.
-
Een eenvoudige stamboom van het Julische keizershuis
en zijn goddelijke afstamming.
-
Een aantal voorbeelden uit de Griekse en Romeinse
kunst bij het 'symbool' stijl.
Verantwoording
Deze website is opgezet als aanvulling bij het boek Augustus,
boodschap en medium, een 'eerste thema' Klassieke Culturele Vorming,
geschreven door Ad Hereijgers en in 1998 uitgegeven door S.L.O. Het is
een digitale vervanging en uitbreiding van het 'Iconografisch schema' uit
hoofdstuk 3. Het is echter zo opgezet dat het ook elders in het onderwijs
K.C.V. of daarbuiten van nut kan zijn.
De website heeft geen wetenschappelijke of alomvattende pretenties.
Het Romeinse Rijk was groot en heeft lang bestaan. De variatie aan kunstwerken
en de symboliek daarin is dienovereenkomstig en de interpretaties van een
omstreden kunstwerk lopen soms ver uiteen. Volledigheid nastreven is weliswaar
een uitdagende opgave, maar het resultaat zou onwerkbaar worden. Ik heb
me bij de samenstelling van de lijst geconcentreerd op de 'mainstream'-kunst
uit Rome van de 1e eeuw voor tot de derde eeuw na Christus, waarbij het
zwaartepunt (evenals in de feitelijke ontwikkeling van de iconografie)
ligt bij de kunst onder keizer Augustus. Daarbij blijft de gekozen structuur
met de boodschap- en de symboliek-lijst, hoe toegankelijk ook in vergelijking
tot lopende tekst of bovengenoemd schema, een keurslijf waarin het onmogelijk
is alle nuances te vatten. Voor aanvullingen en verbeteringen van inhoud
of structuur houdt de auteur zich aanbevolen: e-mail naar
De volgende publicaties zijn belangrijk geweest bij de totstandkoming
van deze website:
H.Biedermann: Prisma van de symbolen. Historisch-culturele symbolen
van A tot Z verklaard, Leiden 1991
J.J.V.M.Derksen: De monumentale vredesideeën van keizer Augustus,
Lampas 19(1986)393-404
J.Hall: Hall's geïllustreerde encyclopedie van symbolen in
oosterse en westerse kunst, Leiden 1996
H.Kähler: Kunst der wereld. Het Romeinse Rijk, Elsevier,
Amsterdam/Brussel 1981
A.Provoost: Augustus had een droom. Betekenis van de Ara Pacis,
Kleio 15(1985)37-61
N.H.Ramage, A.Ramage: Romeinse kunst van Romulus tot Constantijn,
Könemann, Keulen 1999
K.Vierneisel, P.Zanker: Die Bildnisse des Augustus. Herrscherbild
und Politik im kaiserlichen Rom. Glyptothek München (Tentoonstellingscatalogus)
1979
Walker, Burnett: The Image of Augustus, British Museum
P.Zanker: Augustus und die Macht der Bilder, München 1987
/ The Power of Images in the Age of Augustus, Ann Arbor 1988
Starten met Iconografie
van de Romeinse kunst